Tutoriál 1: Bitmapa

| Abstrakt

V tomto tutoriáli popíšem, ako som postupoval pri úprave svojich fotografií v programe Gimp (v. 2.2.13). Nie je pre úplných začiatočníkov v práci s grafickými editormi, skôr opisuje, ako dosiahnuť určité efekty v tomto prostredí. Vybral som si nasledujúce dva obrázky Jaguára XKE (E-Type 3; model z roku 1966).

Pôvodne boli stiahnuté z FreeDigitalPhotos.net.



Obrázok z boku

| Príprava

Našim hlavným cieľom bolo vytvoriť dojem pohybu auta. Preto bude treba zmeniť pozadie a použiť motion blur. Ja som si ešte dovolil pridať závodné číslo na dvere, vytvoriť prach, zmeniť farbu karosérie a posadiť za volant anonymného vodiča. Vízia je teda nasledovná:



Obrázok z boku

| Quick mask

Na manipuláciu s pozadím sa obecne používa quick mask. Stačí zapnúť a potom či už štetcom (p) alebo pastelkou (n) začať vymalovávať. Platí jednoduché pravidlo - čím má zvolená farba bličšie k bielej, tým viac masky sa odstráni a po prepnutí do normálneho režimu bude aj viac vybratého. Ja obyčajne začínam vymalovávať okraje sivou (čierna s 50% opacity) - aby som predišiel aliasingu, veľké plochy bielou a keď sa pomýlim, miesto opäť zamaskujem čiernou (hotkey na prepínanie medzi fg a bg farbou je x). Práca sa dá uľahčiť aj prepínaním do normálneho režimu, keď lasom (f) alebo nástrojom na výber podobne sfarbených plôch (select regions by color, shift+o) do výberu pridávame (treba držať shift) alebo odoberáme (ctrl) ďalšie oblasti. Kěd je výber hotový, v normálnom režime ho skopírujeme a vložíme ako novú vrstvu.



Obrázok z boku

| Farby a kanále

Podobne v našej novej vrstve vybereme len farebné časti auta a zase vložíme ako novú vrstvu. Teraz môžeme jednoducho zmeniť farbu auta, buď použitím záložky kanálov v paneli vrstiev alebo sa trochu pohrať s jasom, kontrastom, nasýtením a vôbec farbami (tools:color tools). Výber si môžeme ponechať (ak je napríklad príliš zložitý na magic wand), stačí ho uložiť do kanála (select:save to channel) a v prípade potreby si ho opäť vytiahnuť (v záložke kanálov v paneli vrstiev - pravý klik na kópiu masky výberu/selection mask copy:channel to selection; alebo to červene tlačítko hneď vedľa delete channel tlačítka).



Obrázok z boku

| Text tool

Na dvere umiestnime číslo. Najprv treba vytvoriť vnútro modrou farbou (text tool, t; Impact 42px). Potom si tú 62ku vyberieme (select regions by color, malý 3px feather) a výber si podržíme v novej prázdnej vrstve. Tam ho zväčšíme (select:grow 2px) a vylejeme bielou (bucket fill, shift+b). Stačí už len vrstvy správne usporiadať (ak sa tak už nestalo) a zlúčiť (panel vrstiev - merge down).

V tomto prípade nie je ani potrebné hrať sa s perspektívou či krivkami, stačí len neosvetlenú časť označiť (laso, opäť malý feather proti aliasingu) a trochu znížiť jas, prípadne zväčšiť kontrast.



Obrázok z boku

| Pozadie

Keďže sa mi nepodarilo nájsť poriadny obrázok rozhodol som sa spojiť tieto dve fotky zo známeho rýchlostného okruhu Salt Flats v Bonneville. Vytvoríme teda nový obrázok s veľkosťou 1800x900px (auto má asi 500x250px, takže bude sedieť kompozícia, plus nejaká rezerva). Vložíme doň novú vrstvu - naše auto (vrstvy už nebudeme potrebovať, zlúčime ich ctrl+m kopírovanie sa tým tiež uľahčí). A potom vložíme ďalšie dve vrstvy: popredie (fotka od Scotta) a horizont s horami z fotky z Flickru. Obe sú obrovské, preto som si ich predpripravil - otvoril v Gimpe a zmenšil na šírku 2000px (image:scale image). Komu sa nechce, môže ich vložiť rovno a potom len zmenšiť vrstvu (layer:scale layer). Rozhodne ale orezanie (výber len od horizontu vyššie) obrázku z Flickru prebieha rýchlejšie, keď už bol predtým zmenšený...

Popredie rozmažeme (filters:blur:motion blur, linear, auto ide smerom doprava, takže 0° a dĺžka je na vkuse) a konečne správne spojíme obe polovice pozadia (pretože je horizont takmer rovný, stačí odgumovať spodok hôr) a obe vrstvy zlúčime. A roztočíme kolesá. Elipsovýberom (select elliptical regions, e) vybereme koleso (je to kruh 49x49px, netreba byť presný - výber sa posúva pridržaním altu) a zavoláme radiálny motion blur (filters:blur:motion blur, radial, s uhlom sa treba pohrať, aby sedel so zemou).



Obrázok z boku

| Detaily

V ďalšom kroku som pridal prach - nenapadlo ma nič jednoduchšie než ho tam proste namalovať (paint fuzzy s malou opacity) a potom efekt dokončiť rozmazaním (smudge, s) a zavolať slabý lineárny motion blur. Celú vrstvu som nastavil trochu priehľadnú (panel vrstiev, opacity slider).

V mojom prípade je za oknami ešte stále jeseň - pozadie z pôvodného autového obrázku. Ak ste tak neurobili už pri hraní sa s rýchlou maskou, odstráňte ho teraz - či už maskou alebo mojou obľúbenou gumou (eraser, shift+e; najprv s malou nepriehľadnosťou a potom so 100%). Tiež som trochu stmavil a zmatnil celé auto, aby sa viac hodilo k nevýrazným horám.

A zostáva len doplniť anonymného vodiča a tieň, ako, to si nechám na ďalšiu časť - auto z rohu.

Na záver je dobrým zvykom upraviť kompozíciu jednak priestorovú a druhak farebnú. Zbytky reálnosti sa dajú zachrániť pohraním sa s kontrastom a jasom. Ak to človek trochu preženie, fotka získa umelecký nádych a v presýtenosti a kontraste sa stratia aj chyby v tieňoch a osvetlení.










Obrázok z rohu

| Príprava

S obrázkom z rohu sa pracuje o niečo ťažšie, treba rátať s perspektívou a rôznymi nepravými uhlami. Za úlohu bolo zmeniť ŠPZ, doplniť číslo na dvere, auto prelakovať a celý obrázok upraviť tak, aby sa zdalo, že auto je moje. Takže niečo na tento spůsob:

Ja som začal na zelenej lúke (Flickr.com), ktorú som si predtým pripravil (zmenšil rozlíšenie, formát obrázku zostal 1800x900px, ako predtým).

Auto som pomocou rýchlej masky vykrojil z pôvodnej fotky a vložil ako novú vrstvu, a rovnako aj seba



Obrázok z rohu

| Perspektíva

Na prelakované auto som napísal čislo.

Aby číslo naozaj pasovalo, musíme ho trochu zdeformovať. Na to sa hodí nástroj na zmenu perspektívy (change perspective, shift+p), je dobrý nápad použiť ho len na vybraté číslo a nie na celú vrstvu. Ťahaním za rohy sa výber deformuje.

Dvere sú oblé, nalepené číslo vyzerá ešte stále dosť umelo. Preto ho trochu ohneme (filters:distorts:curve bend) - ohyb by mal byť vertikálny, preto treba nastaviť správne uhol (rotate 90°) a potom už len ponaťahovať krivky (upper aj lower). Ak sa nič nedeje, možno nie je zaškrtnuté políčko preview... Hotové číslo by sme mali doosvetliť, teda stmaviť spodnú časť.



Obrázok z rohu

| ŠPZ

Na zmenu značky potrebujeme opäť použiť nástroj na vloženie textu. Odhad podobného fontu je polovica úspechu. Potom našu značku zdeformujeme (perspektíva; prípadne rotate, shift+r), ako predloha nám dobre poslúži originálna ŠPZ. Ja som ju rozdelil na dve časti (tzn. buď jednu vybrať a vložiť ako novú vrstvu, alebo dvakrát použiť text tool), aby som ich mohol otáčať nezávisle a opäŤ zlúčil. Výtvor uložíme ako novú vrstvu, môžeme trochu zmenšiť (layer:scale layer) a schováme (klik na oko, panel vrstiev).

Z auta vyretušujeme pôvodnú značku. Ja obvykle začínam klonovacím razítkom (c, ctrl na miesto, odkiaľ chceme klonovať, klik, kam; alignment je dobré vyskúšať), ktorým sa snažím nahrubo prejsť celú oblasť. Potom prechody rozostrím (blur tool, v; rate podľa vkusu) a jemne rozmažem (smudge, s).

Nakoniec vytvoríme tmavé pozadie značky - označíme text magic wandom s väčším featherom, trochu výber zväčšíme a vylejeme 40% čiernou.

Obe vrstvy zlúčime a môžeme prejsť k ďalšej časti.



Obrázok z rohu

| Majetnický postoj

Prv než sa pustíme k editovaniu mňa, dokončíme auto pridaním tieňa. Najľahšie je jednoducho lasom so stredným featherom vybrať miesta, kde tieň očakávame a výber vyliať čiernou s opacity podľa tieňov pod stromami.

Prvé, čo treba spraviť, je zmenšiť postavu (layer:scale layer), aby obrázok nepôsobil surreálne. Druhým krokom je horizontálne zrkadlenie (layer:transform:flip horizontally) - akože sa o auto opieram. Nakoniec som sa trochu zosvetlil (nastavil jas a kontrast).

Narozdiel od auta, tieň človeka je často komplikovanejší, než čo sa dá nakresliť voľnou rukou, preto som použil nasledovný postup. Vybral sa (ako vždy select by color, max threshold), výber si podržal v novej vrstve, vylial ho čiernou s nepriehľadnoťou, akú má aj tieň auta a pomocou perspektívy správne umiestnil (na zem).



Obrázok z rohu

| Detaily

Na záver som opravil malé chyby (smudge okrajov, stmavil si nohy - tzn. laso+jas/kotrast) a domaloval závodné pruhy.

K dokonalosti chýba už len zlúčiť vrstvy a globálne zmeniť jas/kontrast, možno aj odtiene/nasýtenie (tools:color tools).








© 2006 dus  |  css on/off

   ‹